Odpowiedzialność marki Millet i Lafuma wobec środowiska – norma Low Impact

Akcja sprzątania lodowca (fot. millet.fr)

Społeczna odpowiedzialność Millet Mountain Group

Produkty marki Millet obecne są od ponad 80 lat na rynku. Od powstania marki wprowadzono wiele różnorodnych, często niezwykle innowacyjnych, produktów. Wszystkie te artykuły, tak samo jak ich produkcja i transport, mają niebagatelny wpływ na środowisko naturalne. Millet od lat ma świadomość wpływu procesu produkcji na środowisko naturalne, zwierzęta oraz ludzi. Właściwie każda osoba związana z branżą outdoorową docenia naturę i stara się szanować przyrodę. W związku z tym, w ramach programu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), Millet kilka lat temu wprowadził program ciągłego doskonalenia. Program ma na celu minimalizowanie negatywnego wpływu działalności marki na środowisko. Realizacja ambitnych długoterminowych możliwa jest dzięki stosowaniu się do 10 wytycznych.

Wytyczne marki, mające na celu minimalizację wpływu na środowisko:

  1. Tworzenie wysokiej jakości produktów, które będą służyć przez lata.
  2. Minimalizacja szkodliwego wpływu na środowisko poprzez produkcję ekologicznych artykułów z etykietą Low Impact ™.
  3. Stosowanie certyfikowanych materiałów (Bluesign®, Oeko-Tex® Standard 100).
  4. Stosowanie materiałów pochodzenia zwierzęcego z ekologicznych hodowli (RDS).
  5. Surowe wytyczne dotyczące chemikaliów, służących do produkcji materiałów.
  6. Promowanie produkcji w Europie lub we własnych fabrykach, poza granicami kontynentu, spełniających normy bezpieczeństwa i higieny pracy.
  7. Stałe śledzenie łańcucha dostaw.
  8. Stały rozwój usług posprzedażowych (naprawa uszkodzonych produktów).
  9. Stały rozwój usług zbierania i ponownego użycia odzieży i sprzętu wycofanego z eksploatacji (recycling materiałów).
  10. Współpraca z organizacjami ochrony środowiska (PFC free, Organic cotton).
Akcja sprzątania lodowca Mer de Glace (fot. millet.fr)
Akcja sprzątania lodowca Mer de Glace (fot. millet.fr)

Low Impact™ – wewnętrzny standard marki Millet i Lafuma.

Ponad 10 lat temu marka Millet wprowadziła wewnętrzny standard, mający na celu tworzenie produktów o jak najmniej szkodliwym wpływie na środowisko. Produkty spełniające wewnętrzny standard oznaczone zostały logiem Low Impact ™. Standard stosowany obecnie przez wszystkie marki grupy Millet jest sposobem na zwiększanie świadomości ekologicznej wśród osób uprawiających sporty górskie.

Jakie kryteria musi spełnić produkt Low Impact™?

Aby dany produkt spełnił wewnętrzne normy Low Impact ™, produkt musi spełniać jedno z dwóch kryteriów:

1.Co najmniej 40% produktu musi być wykonane z przyjaznych dla środowiska materiałów:

  • materiały z recyclingu
  • materiały organiczne
  • materiały biodegradowalne

2. Produkt w co najmniej 80% musi się składać z certyfikowanych elementów Bluesign, Oeko-tex

Kryteria które spełniają produkty Millet Low Impact (grafika millet.fr)
Kryteria które spełniają produkty Millet Low Impact (grafika millet.fr)

Certyfikat Oeko-Tex®

Certyfikat Oeko-Tex jest pomysłem niemieckich instytutów Hohenstein oraz austriackiego Instytutu Ekologii, Technologii i Innowacji. Jest to certyfikat, który świadczy o jakości produktów tekstylnych i włókienniczych, mających bezpośredni kontakt ze skórą. Aby otrzymać certyfikat Oeko-Tex, materiał musi być wolny od obecności 100 najbardziej niebezpiecznych substancji wpływających niekorzystnie na zdrowie ludzi (m.in. formaldehydów, pestycydów czy substancji, które mogą być przyczyną wywoływania alergii). Przy wydawaniu certyfikatu ocenie podlega także odporność na pot, ślinę lub zapachy obce. Aby produkt otrzymał certyfikat Oeko-Tex ocenie podlega każdy element składowy (materiał bazowy, nici, wszelkie dodatki: t.j. guziki, zatrzaski). W kolekcji 2020 wszystkie produkty tekstylne marki Millet i Lafuma, posiadają certyfikat Oeko-Tex.

Logo Oeko-tex (oeko-tex.com)
Logo certyfikatu Oeko-tex (oeko-tex.com)

Standard Bluesign®

Standard branżowy Bluesign jest pomysłem szwajcarskiej, dobrze znanej w przemyśle outdorowej firmy produkującej tkaniny- Schoeller Textil AG. Standard Bluesign przyznawany jest firmom, zakładom produkcyjnym oraz sprzedawcom detalicznym. Przyznanie standardu świadczy o spełnieniu określonych norm ochrony środowiska, a także bezpieczeństwa i higieny pracy (przestrzeganie warunków pracy zgodnie z  konwencjami Międzynarodowej Organizacji Pracy). Certyfikat otrzymać może także indywidualny produkt. Jednak aby otrzymał on certyfikat Bluesign, wszystkie etapy produkcji muszą spełniać określone normy we wszystkich miejscach produkcji i u wszystkich dostawców. W kolekcji 2020 90% materiałów wykorzystywanych do produkcji kolekcji marki Millet i Lafuma posiada certyfikat Bluesign.

Logo Bluesign (bluesign.com)
Logo certyfikatu Bluesign (bluesign.com)

Standard puchu RDS (Responsible Down Standard)

Standard branżowy RDS dotyczy sposobu pozyskiwania produktu pochodzenia zwierzęcego, jakim jest puch. Standard RDS został opracowany przy współpracy producentów, sprzedawców oraz grup, działających na rzecz ochrony zwierząt. Przyznanie standardu RDS oznacza spełnienie norm na każdym etapie pochodzenia produktu. Puch i pierze posiadające certyfikat RDS pochodzi z kaczek i gęsi, które przez cały okres hodowli zapewnione miały odpowiednie warunki życiowe. Ptaki podczas hodowli nie mogą być przymusowo karmione, nie mogą cierpieć z powodu strachu i bólu. Puch i pierze nie mogą być pozyskiwane z żywych ptaków. W kolekcji 2020, wszystkie produkty puchowe w kolekcji marki Millet i Lafuma posiadają certyfikowany puch RDS.

Logo standardu jakościu puchu RDS (Responsible Down Standard)
Logo standardu jakości puchu RDS (Responsible Down Standard)

Bawełna organiczna (Organic Cotton)

Konwencjonalna bawełna jest uprawą zużywającą najwięcej liczby pestycydów na metr. Uprawa bawełny, mimo że obejmuje tylko ok. 2,4% użytków rolnych na świecie, wykorzystuje ok. 10% globalnego zastosowania pestycydów, zatem wpływ uprawy bawełny na środowisko jest ogromny! Warto zaznaczyć także, że uprawy bawełny pochłaniają ponad 20% globalnego zużycia środków owadobójczych. Konwencjonalna bawełna szkodzi ludziom, którzy ją uprawiają (w skutek zatrucia pestycydami umiera rocznie ok 20tys ludzi) oraz tym, którzy ją noszą. Pomijając negatywny wpływ środków chemicznych, stosowanych podczas dalszej produkcji bawełnianych produktów, warto pamiętać, że produkcja jednego T-shirtu pochłania około 20 litrów wody.

Bawełna organiczna uprawiana jest na plantacjach, wykorzystujących naturalny kompost podlegającego biodegradacji. Co istotne, gleba takiej plantacji wolna jest od substancji chemicznych, ponieważ przed rozpoczęciem uprawy przechodzi kilkuletnią kwarantannę. Proces uprawy bawełny organicznej jest ściśle kontrolowany i zgodny z procesami zachodzącymi w przyrodzie, bez chemikaliów i maszyn. Uprawa bawełny organicznej znacząco obniża także zużycie wody. W kolekcji 2020, wszystkie produkty bawełniane w kolekcji marki Millet i Lafuma powstały z bawełny organicznej.

Wszystkie produkty bawełniane Millet i Lafuma powstały z bawełny organicznej (fot millet.fr)
Wszystkie produkty bawełniane kolekcji 2020 marki Millet i Lafuma powstały z bawełny organicznej (fot. millet.fr)

Poliestry z recyclingu

Poliester, czyli włókno syntetyczne powstające na bazie ropy naftowej jest najczęściej stosowanym materiałem tekstylnym w branży. Klasyczna produkcja poliestrów generuje bardzo wysokie zanieczyszczenie. Podczas produkcji do atmosfery wydzielane są duże ilości dwutlenku węgla, a także szkodliwe dla ludzi opary. Negatywny wpływ na środowisko można minimalizować, wykorzystując materiały wycofane już z eksploatacji m.in. stare ubrania lub butelki plastikowe. Produkt, który powstał z poliestru pochodzącego z recyclingu zużywa o ok. 80% mniej energii i produkuje ok. 70% mniej CO2 w stosunku do produktu powstałego z klasycznego poliestru. Dodatkowo proces recyclingu zmniejsza wydobycie ropy i minimalizuje wpływ na środowisko odpadów powstających podczas produkcji. W kolekcji 2020 połowa poliestrowych produktów z kolekcji marki Millet i Lafuma powstaje w procesie recyclingu.

Schemat recyclingu (grafika millet.fr)
Schemat recyclingu (grafika millet.fr)

PFC free w produktach Millet i Lafuma.

Wykończenie hydrofobowe materiałów DWR (Durable Water Repellent) przedłuża żywotność tkanin, a zarazem zwiększa odporność produktów na wodę i barwienie. W 2012r. Greenpeace zaalarmował firmy outdoorowe o fakcie, że stosowane wykończenia DWR zawierają bardzo dużo niebezpiecznych dla środowiska oraz ludzkiego zdrowia substancji chemicznych, powstałych na bazie fluoru (PFC). Od tego momentu wiele firm na świecie rozpoczęło pracę nad zaprzestaniem stosowania chemikaliów PFC w swoich produktach. Millet od 2014r. próbuje znaleźć rozwiązanie, które będą tak samo skuteczne, a jednocześnie dzięki niestosowaniu PFC, bezpieczniejsze dla środowiska i zdrowia. Liczba produktów PFC Free systematycznie zwiększała się od 2014r. W 2020r. cała kolekcja Millet i Lafuma wolna jest od środków chemicznych na bazie fluoru.

Materiały wolne od PFC (fot. millet.fr)
Materiały wolne od PFC (fot. millet.fr)