Odpowiedzialność marki Millet i Lafuma wobec środowiska – norma Low Impact

Akcja sprzątania lodowca (fot. millet.fr)

Społeczna odpowiedzialność Millet Mountain Group

Produkty marki Millet obecne są od ponad 80 lat na rynku. Od powstania marki wprowadzono wiele różnorodnych, często niezwykle innowacyjnych, produktów. Wszystkie te artykuły, tak samo jak ich produkcja i transport, mają niebagatelny wpływ na środowisko naturalne. Millet od lat ma świadomość wpływu procesu produkcji na środowisko naturalne, zwierzęta oraz ludzi. Właściwie każda osoba związana z branżą outdoorową docenia naturę i stara się szanować przyrodę. W związku z tym, w ramach programu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), Millet kilka lat temu wprowadził program ciągłego doskonalenia mający na celu minimalizowanie negatywnego wpływu działalności marki na środowisko.

Akcja sprzątania lodowca Mer de Glace (fot. millet.fr)
Akcja sprzątania lodowca Mer de Glace (fot. millet.fr)

Minimalizacja wpływu na środowisko

W ostatnich latach aby ograniczyć skutki zmiany klimatu, grupa Millet podjęła kroki aby przyśpieszyć zieloną transformację przedsiębiorstwa. Celem jest stworzenie przedsiębiorstwa, które zminimalizuje negatywny wpływ swojej działalności na społeczeństwo i planetę, jednocześnie maksymalizując pozytywny wkład. Aby zrealizować tą wizję, misję proces transformacji oparto na 6 przenikających i uzupełniających się filarach:

1. Cykl życia produktu – na każdym etapie cyklu, produkt powinien być stworzony z myślą o środowisku. Celem jest zatem tworzenie wysokiej jakości produktów, które będą służyć przez lata a następnie zostaną poddane recyclingowi. Ich proces produkcji musi także minimalizować szkodliwy wpływ na środowisko. Stąd też marka stworzyła swój własny standard oznaczony logiem Low Impact ™. Oczywiście istotnym elementem cyklu życia produktu jest rozwój usług posprzedażowych (naprawa uszkodzonych produktów) oraz usług zbierania i ponownego użycia odzieży i sprzętu wycofanego z eksploatacji (recycling materiałów).

Cykl życia produktu (fot. millet.com)
Cykl życia produktu (fot. millet.com)

2. Ekologiczne materiały z recyclingu – Większość czynników wpływających negatywnie na środowisko powstaje podczas produkcji. Celem marki jest zatem systematyczne zwiększanie energii odnawialnej w czasie produkcji oraz wykorzystywanie materiałów z recyclingu i co ważne nadających się do ponownego recyclingu. Dla marki ważne jest aby przy produkcji wykorzystywać certyfikowane (Bluesign®, Oeko-Tex® Standard 100) materiały syntetyczne , a zwierzęce materiały naturalne pochodziły z ekologicznych hodowli (RDS). Marka stosuje także surowe wytyczne dotyczące chemikaliów, używanych przy produkcji materiałów (PFC free, Organic cotton).

Materiały z recyclingu Millet (fot. millet.com)
Materiały z recyclingu stanowią istotny element produkcji marki Millet (fot. millet.com)

3. Łańcuch dostaw – Minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko poprzez dobór odpowiednich tkanin produkowanych w audytowanych fabrykach a następnie ich transport. Celem jest także zwiększanie produkcji w Europie lub we własnych fabrykach, poza granicami kontynentu, spełniających normy bezpieczeństwa i higieny pracy. 32% kolekcji odzieży jest wykonana we własnych zakładach produkcyjnych w Turcji i na Węgrzech.

Transport do magazynu głównego marki Millet (fot. millet.com)
Transport do magazynu głównego marki Millet (fot. millet.com)

Powyżej znajduje się mapa skąd oraz jakimi środkami transportu trafiają produkty do głównego magazynu marki:

  • 67 % transport morski (Azja)
  • 14% transport lotniczy (marka systematycznie zmniejsza procentowy udział tego środka transportu
  • 8% transport drogowy (po Europie)
  • 10% połączenie promowe z Tunezji

7% emisji CO² marki pochodzi z transportu towarów. Aż 93% ten liczby stanowi transport lotniczy, aby więc zredukować tą liczbę, marka dąży do maksymalizacji transportu drogą morską. Testowany jest także transport drogą kolejową, co prawdopodobnie jeszcze bardziej pozwoliłoby zmniejszyć wpływ na środowisko.

4. Projekty umożliwiające neutralność klimatyczną – Celem marki jest jak najszybsze osiągnięcie neutralności klimatycznej. Nie jest to możliwe bez wsparcia projektów rekompensujących „negatywną emisję”. Marka na uwadze ma kilka ciekawych projektów na rzecz ochrony oraz regeneracji środowiska, w które chce się zaangażować. Grupa współpracuje także z organizacjami ochrony środowiska (m.in 1% for a Planet ).

 

Neutralność klimatyczna marki Millet (fot. millet.com)
Neutralność klimatyczna marki Millet (fot. millet.com)

5. Pozytywny wpływ na społeczność – Ważny jest nie tylko klimat, ale także pozytywny wpływ na społeczeństwo. Celem marki, jest aby poprzez swoje produkty raz wsparcie stowrzyszeń łączyć ludzi z naturą, aby mogli ją doceniać, szanować i chronić. Uruchomiono między innymi projekt „1% for climbing routes„, na podstawie którego 1% z obrotu z kolekcji wspinaczkowej jest przekazywane na rzecz stowarzyszeń re-ekipujących rejony w Europie.

1% na re-ekiperkę dróg wspinaczkowych (fot. millet.com)
1% na re-ekiperkę dróg wspinaczkowych (fot. millet.com)

6. Pracownicy są w centrum działalności – Na podstawie doświadczeń pracy zdalnej w czasie pandemii, stworzony został system umożliwający pracownikom pracę z domu. Praca zdalna nie tylko wspiera równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym ale także zmniejsza wpływ na środowisko podczas dojazdów. Ponieważ, ograniczenie zanieczyszczeń wynikających z transportu jest jednym z gównych celów ochrony środowiska w rejonie siedziby marki, dla pracowników chcących lub ze względu na swoje obowiązki zmuszonych do pracy w siedzibie organizowane są wspólne przejazdy. Ponadto, prowadzone są projekty mające na celu zaangażowanie pracowników w działania na rzecz dobra społecznego oraz na miejsce pracy poprzez organizację różnorodnych warsztatów.

Natura i człowiek tworzą jedność. Dbajmy więć o nią. (fot. millet.com)
Natura i człowiek tworzą jedność. Dbajmy wieć o naszą planetę. (fot. millet.com)

Low Impact™ – wewnętrzny standard marki Millet i Lafuma.

Ponad 10 lat temu marka Millet wprowadziła wewnętrzny standard, mający na celu tworzenie produktów o jak najmniej szkodliwym wpływie na środowisko. Produkty spełniające wewnętrzny standard oznaczone zostały logiem Low Impact ™. Standard stosowany obecnie przez wszystkie marki grupy Millet jest sposobem na zwiększanie świadomości ekologicznej wśród osób uprawiających sporty górskie.

Jakie kryteria musi spełnić produkt Low Impact™?

Aby dany produkt spełnił wewnętrzne normy Low Impact ™, produkt musi spełniać jedno z dwóch kryteriów:

1.Co najmniej 40% produktu musi być wykonane z przyjaznych dla środowiska materiałów:

  • materiały z recyclingu
  • materiały organiczne
  • materiały biodegradowalne

2. Produkt w co najmniej 80% musi się składać z certyfikowanych elementów Bluesign, Oeko-tex

Kryteria które spełniają produkty Millet Low Impact (grafika millet.fr)
Kryteria które spełniają produkty Millet Low Impact (grafika millet.fr)

Certyfikat Oeko-Tex®

Certyfikat Oeko-Tex jest pomysłem niemieckich instytutów Hohenstein oraz austriackiego Instytutu Ekologii, Technologii i Innowacji. Jest to certyfikat, który świadczy o jakości produktów tekstylnych i włókienniczych, mających bezpośredni kontakt ze skórą. Aby otrzymać certyfikat Oeko-Tex, materiał musi być wolny od obecności 100 najbardziej niebezpiecznych substancji wpływających niekorzystnie na zdrowie ludzi (m.in. formaldehydów, pestycydów czy substancji, które mogą być przyczyną wywoływania alergii). Przy wydawaniu certyfikatu ocenie podlega także odporność na pot, ślinę lub zapachy obce. Aby produkt otrzymał certyfikat Oeko-Tex ocenie podlega każdy element składowy (materiał bazowy, nici, wszelkie dodatki: t.j. guziki, zatrzaski). Wszystkie produkty tekstylne marki Millet i Lafuma, posiadają certyfikat Oeko-Tex.

Logo Oeko-tex (oeko-tex.com)
Logo certyfikatu Oeko-tex (oeko-tex.com)

Standard Bluesign®

Standard branżowy Bluesign jest pomysłem szwajcarskiej, dobrze znanej w przemyśle outdorowej firmy produkującej tkaniny- Schoeller Textil AG. Standard Bluesign przyznawany jest firmom, zakładom produkcyjnym oraz sprzedawcom detalicznym. Przyznanie standardu świadczy o spełnieniu określonych norm ochrony środowiska, a także bezpieczeństwa i higieny pracy (przestrzeganie warunków pracy zgodnie z  konwencjami Międzynarodowej Organizacji Pracy). Certyfikat otrzymać może także indywidualny produkt. Jednak aby otrzymał on certyfikat Bluesign, wszystkie etapy produkcji muszą spełniać określone normy we wszystkich miejscach produkcji i u wszystkich dostawców. 90% materiałów wykorzystywanych do produkcji kolekcji marki Millet i Lafuma posiada certyfikat Bluesign.

Logo Bluesign (bluesign.com)
Logo certyfikatu Bluesign (bluesign.com)

Standard puchu RDS (Responsible Down Standard)

Standard branżowy RDS dotyczy sposobu pozyskiwania produktu pochodzenia zwierzęcego, jakim jest puch. Standard RDS został opracowany przy współpracy producentów, sprzedawców oraz grup, działających na rzecz ochrony zwierząt. Przyznanie standardu RDS oznacza spełnienie norm na każdym etapie pochodzenia produktu. Puch i pierze posiadające certyfikat RDS pochodzi z kaczek i gęsi, które przez cały okres hodowli zapewnione miały odpowiednie warunki życiowe. Ptaki podczas hodowli nie mogą być przymusowo karmione, nie mogą cierpieć z powodu strachu i bólu. Puch i pierze nie mogą być pozyskiwane z żywych ptaków. Wszystkie produkty puchowe w kolekcji marki Millet i Lafuma posiadają certyfikowany puch RDS.

Logo standardu jakościu puchu RDS (Responsible Down Standard)
Logo standardu jakości puchu RDS (Responsible Down Standard)

Bawełna organiczna (Organic Cotton)

Konwencjonalna bawełna jest uprawą zużywającą najwięcej liczby pestycydów na metr. Uprawa bawełny, mimo że obejmuje tylko ok. 2,4% użytków rolnych na świecie, wykorzystuje ok. 10% globalnego zastosowania pestycydów, zatem wpływ uprawy bawełny na środowisko jest ogromny! Warto zaznaczyć także, że uprawy bawełny pochłaniają ponad 20% globalnego zużycia środków owadobójczych. Konwencjonalna bawełna szkodzi ludziom, którzy ją uprawiają (w skutek zatrucia pestycydami umiera rocznie ok 20tys ludzi) oraz tym, którzy ją noszą. Pomijając negatywny wpływ środków chemicznych, stosowanych podczas dalszej produkcji bawełnianych produktów, warto pamiętać, że produkcja jednego T-shirtu pochłania około 20 litrów wody.

Bawełna organiczna uprawiana jest na plantacjach, wykorzystujących naturalny kompost podlegającego biodegradacji. Co istotne, gleba takiej plantacji wolna jest od substancji chemicznych, ponieważ przed rozpoczęciem uprawy przechodzi kilkuletnią kwarantannę. Proces uprawy bawełny organicznej jest ściśle kontrolowany i zgodny z procesami zachodzącymi w przyrodzie, bez chemikaliów i maszyn. Uprawa bawełny organicznej znacząco obniża także zużycie wody.

Wszystkie produkty bawełniane Millet i Lafuma powstały z bawełny organicznej (fot millet.fr)
Wszystkie produkty bawełniane kolekcji marki Millet i Lafuma powstały z bawełny organicznej (fot. millet.fr)

Poliestry z recyclingu

Poliester, czyli włókno syntetyczne powstające na bazie ropy naftowej jest najczęściej stosowanym materiałem tekstylnym w branży. Klasyczna produkcja poliestrów generuje bardzo wysokie zanieczyszczenie. Podczas produkcji do atmosfery wydzielane są duże ilości dwutlenku węgla, a także szkodliwe dla ludzi opary. Negatywny wpływ na środowisko można minimalizować, wykorzystując materiały wycofane już z eksploatacji m.in. stare ubrania lub butelki plastikowe. Produkt, który powstał z poliestru pochodzącego z recyclingu zużywa o ok. 80% mniej energii i produkuje ok. 70% mniej CO2 w stosunku do produktu powstałego z klasycznego poliestru. Dodatkowo proces recyclingu zmniejsza wydobycie ropy i minimalizuje wpływ na środowisko odpadów powstających podczas produkcji. Połowa poliestrowych produktów z kolekcji marki Millet i Lafuma powstaje w procesie recyclingu.

Schemat recyclingu (grafika millet.fr)
Schemat recyclingu (grafika millet.fr)

PFC free w produktach Millet i Lafuma.

Wykończenie hydrofobowe materiałów DWR (Durable Water Repellent) przedłuża żywotność tkanin, a zarazem zwiększa odporność produktów na wodę i barwienie. W 2012r. Greenpeace zaalarmował firmy outdoorowe o fakcie, że stosowane wykończenia DWR zawierają bardzo dużo niebezpiecznych dla środowiska oraz ludzkiego zdrowia substancji chemicznych, powstałych na bazie fluoru (PFC). Od tego momentu wiele firm na świecie rozpoczęło pracę nad zaprzestaniem stosowania chemikaliów PFC w swoich produktach. Millet od 2014r. próbuje znaleźć rozwiązanie, które będą tak samo skuteczne, a jednocześnie dzięki niestosowaniu PFC, bezpieczniejsze dla środowiska i zdrowia. Liczba produktów PFC Free systematycznie zwiększała się od 2014r. Od 2020r. cała kolekcja Millet i Lafuma wolna jest od środków chemicznych na bazie fluoru.

Materiały wolne od PFC (fot. millet.fr)
Materiały wolne od PFC (fot. millet.fr)

1% for a planet – Lafuma

1% for a Planet to założona w 2002r organizacja non-profit działająca na rzecz środowiska naturalnego. Firmy współpracujące z organizacją zobowiązują się przekazywać 1% swojego rocznego obrotu na rzecz działalności organizacji. Niedawno marka Lafuma została członkiem organizacji, zobowiązując się do przekazania 1% sprzedaży śpiworów, plecaków i akcesoriów.

Lafuma współpracuje z 1% for a Planet (fot. lafuma.com)
Lafuma współpracuje z 1% for a Planet (fot. lafuma.com)

 

Może Cię również zainteresować: