X

buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon

Nowość sezonu 2020/21 - buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon

Buty Scarpa F1 LT Carbon – szybko podchodź, agresywnie zjeżdżaj

Buty Scarpa F1 LT Carbon zaprojektowany został z myślą o użytkownikach poszukujących uniwersalnych butów skitourowych, które sprawdzą się zarówno podczas klasycznego skitouru jak i skialpinizmu. Dzięki zastosowaniu podeszwy Vibram UFO Evo, but sprawdzi się zarówno w terenie typowo zimowym jak i skalnym. Szybkie podchodzenie umożliwia niska waga (zaledwie 990g buta w rozmiarze 27) oraz ergonomiczny kształt. Bardzo wysoka sztywność jak na tak lekkie buty skitourowe pozwala na agresywny zjazd w trudnym terenie. Nowoczesna konstrukcja skorupy oraz zastosowany materiał, Carbon Grilamid, sprawia, że ta niezwykle lekka konstrukcja cechuje się bardzo wysoką sztywnością i wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Buty skitur Scarpa F1 LT dedykowane są do nart nieprzekraczających 85mm w talii.

Buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon na podejściu (fot. scarpa.net)

Konstrukcja skorupy buta Scarpa F1 LT

Buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon wykonane zostały z materiału Carbon Grilamid charakteryzujące się wysoką sztywnością i wytrzymałością. Jednak to nie tylko materiał wpływa na sztywność buta. Dolna część cholewki buta skitourowego Scarpa F1 LT Carbon została wykonana w oparciu o innowacyjną technologię 3D Lambda. Taka konstrukcja cholewki maksymalizuje stabilność boczną oraz zwiększa odporność na skręcanie. Górna część cholewki została natomiast wykonana w technologii Grid Frame. Kratowa konstrukcja materiału znacząco usztywnia buta i pozwala na łatwiejsze przenoszenie energii podczas zjazdu.

Konstrukcja skorupy buta Scarpa F1 LT – 3D Lambda (po lewej) i technologia Grid Frame (po prawej) (fot. scarpa.net)

Jak w wielu innych modelach butów skitouriowych przełącznik Ski/Walk został umiejscowiony na pięcie buta. System, podobny do tego, stosowany w klasycznym modelu buta skitourowego Scarpa F1, umożliwia łatwe i szybkie przejście między pozycją do podchodzenia, a pozycją do zjazdu. Różnice w konstrukcji przełącznika są niewielkie, jednak wiele zmieniają. Przede wszystkim w stosunku do podstawowego modelu, Scarpa F1 LT Carbon posiada możliwość ustawienia pochylenia zablokowanego buta do zjazdu pod trzema kątami (90,110,130). Drugą, zasadniczą różnicą jest zastąpienie klasycznego i powszechnie używanego „druta”, kostką która uniemożliwia zalodowacenie systemu blokującego buta w pozycji zjazdowej.

 

System ski/walk w butach Scarpa F1 LT Carbon. Po prawej widoczna „kostka” blokująca buta w pozycji do zjazdu (fot. scarpa.net)

Konstrukcja systemu wiązania buta Scarpa F1 LT

Buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon na podbiciu zostały wyposażone w zdobywający coraz większa popularność system sznurowania Boa®. Niewątpliwą zaletą systemu Boa® jest łatwa i szybka regulacja dociśnięcia buta w tym istotnym miejscu. W stosunku do klasycznego modelu butów skitourowych Scarpa F1, system Boa® w modelu F1 LT Carbon bezpośrednio dociąga botka wewnętrznego, a nie skorupę zewnętrzną.  System Boa® został osłonięty od warunków zewnętrznych za pomocą dwóch materiałów:

  • „okalającego” – odpornego na śnieg i uszkodzenia mechaniczne
  • „wewnętrznego” – elastycznego, pracującego w czterech kierunkach stretchu ułatwiającego dopasowanie i zwiększającego komfort użytkowania. Górna warstwa stertch’u została zakończona rzepem, który uniemożliwa zsuwanie się „gaitera” w okolicy piszczela.

 

Prezentacja systemu Boa. Na prawym zdjęciu widać syntetyczny materiał „okalający” oraz stretchowy materiał „wewnętrzny”  (fot. scarpa.net)

 

Podobnie jak klasyczna wersja butów Scarpa F1, model F1 LT Carbon wyposażony został w dwa rzepy umożliwiających dopasowanie w górnej strefie cholewki. Górny demontowalny rzep RE.S. zwiększa sztywność buta w okolicy piszczela. Rzep wyposażony został w system Recco zwiększający prawdopodobieństwo odnalezienia na czas użytkownika podczas wypadku w górach. Ponadto w tej samej okolicy, w tylnej części botka znajduje się miejsce na opcjonalne „spoilery” zwiększające kąt pochylenia buta w zjeździe o 20.

 

Górny rzep i spoiler buta Scarpa F1 LT (fot. scarpa.net)

Dolny rzep został żywcem wyciągnięty z butów skitourowych Scarpa F1. Rzep po zewnętrznej stronie buta przyciągany jest za pomocą klamry. Takie rozwiązanie umożliwia przygotowanie buta do podejścia/zjazdu za pomocą jednego ruchu. Po wewnętrznej stronie buta, rzep posiada dziurę na palce ułatwiającą odpinanie nawet w grubych rękawiczkach.

 

Dolny wyposażony w klamrę rzep buta Scarpa F1 LT Carbon (fot. scarpa.net)

Kompatybilność butów Scarpa F1 LT Carbon z wiązaniami skitourowymi

Kompatybilność butów skitourowych z wiązaniami jest w obecnych czasach niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na wybór danego modelu. Lekkie buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon zostały wyposażone w system QSI zapewniający kompatybilność z przodami wszystkich wiązań pinowych TLT. Metalowe elementy na kły posiadają specjalne nacięcia ułatwiające wpinanie butów do wiązań. Dla posiadaczy wiązań bez skistopperów ( np. lekkie wiązania skitourowe Dynafit TLT Speed) poniżej dolnego rzepa znajduje się metalowy uchwyt na smyczkę (np. Dynafit Guide Leash). Tak lekkie buty skitourowe nie są oczywiście kompatybilne z wiązaniami szynowymi (skrzynkowymi) takimi jak Fritschi Freeride PRO, Marker Duke czy Tyrolia Ambition. Warto jednak zauważyć, że z testów przeprowadzonych przez SkitourGuru (w linku pełna lista kompatybilności) buty Scarpa F1 LT Carbon są niekompatybilne z kilkoma popularnymi wiązaniami pinowymi.

Buty skitour Scarpa F1 LT Carbon są niekompatybilne między innymi z wiązaniami pinowymi:

  • ATK Raider 12
  • Marker Kingpin
  • Hagan Core
  • Atomic Shift
Po lewej mocowanie na smyczkę, natomiast po prawej system QSI zapewniający kompatybilność z wiązaniami TLT (fot. scarpa.net)

Buty skiturowe Scarpa F1 GT i Scarpa F1 XT.

Na bazie sukcesu modelu Scarpa F1 LT, marka postanowiła rozszerzyć linię Scarpa F1 o dwa modele butów skiturowych. Oba modele mają konstrukcję bardzo zbliżoną do szeroko opisanego powyżej modelu. Główną różnicę w konstrukcji obu modeli stanowi jednak zastąpienie systemu sznurowania Boa®, klasyczną klamrą. Zastąpienie systemu Boa® sprawia, że buty są znaczniej sztywniejsze dzięki czemu zapewniają lepszą kontrolę podczas zjazdu. Buty Scarpa F1 XT zostały wykonane z materiału Grilamid, który połączono z włóknami karbonowymi. Dzięki temu lekka konstrukcja skorupy świetnie sprawdza się podczas podejścia, ale również zapewnia stabilność w zjeździe.

Buty skiturowe Scarpa F1 XT (fot. scarpa.com)

 

Wpis został opracowany na podstawie materiałów marki Scarpa oraz tabeli kompatybilności butów skitourowych przygotowanych przez SkitourGuru.

Sklep Górski Weld.pl

Maciek Smolnik

 

Buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon świetnie współpracują z wiązaniami pinowymi (fot. scarpa.net)

Może Cię również zainteresować:

 

ten post był modyfikowany 20 marca 2023 13:30

Weld.pl: Rozpoczęliśmy działalność pod koniec 1999 r. Weld - sklep górski powstał jako firma mająca wspierać pozyskiwanie wyposażenia i sprzętu dla celów organizowanych wypraw w najwyższe góry świata. Nie bez znaczenia jest fakt, iż jednym z inicjatorów Welda jest Krzysiek Wielicki, a czas powstania zbiegł się z organizowaną przez niego wyprawą na Makalu. Od samego początku w kręgu naszych zainteresowań były produkty topowych firm, bez których nie można planować ekspedycji w „góry wysokie”. W krótkim czasie Weld przekształcił się w specjalistyczny sklep oferujący szeroki wybór sprzętu, obuwia i odzieży dla aktywnie uprawiających wspinaczkę, alpinizm, himalaizm oraz „szeroko pojętą” turystykę górską. Zastanawiacie się pewnie, jaka jest geneza nazwy Weld? Jest bardzo prozaiczna. Weld – jako nazwa powstał alternatywnie dla innych wspinaczkowych, „alpejskich” i „himalajskich” nazw, których mnogość obfituje na naszym rynku.

Ta strona używa cookies