Akademia Tradu – konserwacja i przegląd mechaników

smarowanie mechanika DMM Dragon (fot. dmmclimbing.com)

Sprzęt wspinaczkowy, należy odpowiednio zabezpieczyć po sezonie. Przeczytaj więc poniższy artykuł i dowiedz się jak odpowiednio zadbać o swoje mechaniki. Pamiętaj, że odpowiednia konserwacja zwiększa żywotność, a systematyczna inspekcja zwiększa Twoje bezpieczeństwo.

Jak czyścić mechanika?

Przed smarowaniem i inspekcją mającą na celu ocenę stanu sprzętu, należy go delikatnie wyczyścić. Brud może utrudniać prawidłowe działanie oraz ukryć ewentualne usterki.

Aby tego dokonać będziesz potrzebować:

  • Szmatki niepozostawiającej kłaczków;
  • czystej, ciepłej wody (maks. 50 ° C. – uwaga na możliwość oparzenia);
  • łagodnego detergentu (np. płynu do mycia naczyń);
  • szczoteczki do zębów;
  • ręcznika papierowego lub miękkiej gazety.

Etapy konserwacji na przykładzie mechanika DMM Dragon.

Czyszczenie

1) Wypłucz głowicę frienda w czystej ciepłej wodzie (maks. 50 ° C) wymieszanej z łagodnym detergentem (rozcieńczonym tak, jak przy myciu naczyń). Zanurz głowicę w wodzie, jednocześnie ciągnąc za spust kilka razy poruszaj energicznie krzywkami.

2) Delikatnie oczyść brud z metalowych części mechanika za pomocą szczoteczki do zębów. Szczególnie w okolicy krzywek, sprężyn i osi. Pamiętaj, że krzywki możesz przesuwać na osi, dzięki czemu uzyskasz dostęp do wszelkich zanieczyszczeń.

3) Dokładnie opłucz czystą wodą, a następnie za pomocą czystej suchej szmatki ostrożnie wytrzyj nadmiar wody. Poczekaj aż całkowicie wyschnie, kładąc go na papier lub gazetę. Twój DMM Dragon powinien więc już być czysty i pachnący 🙂

Smarowanie

Po odpowiednim wyczyszczeniu mechanika konieczne jest jego smarowanie, będziesz potrzebować:

  • smaru (np. Sonax smar do zamków – moim zdaniem najlepszy, odparowuje bez wycierania)
  • szmatki lub ręcznika papierowego

smarowanie friendów

1) Nałóż smar (nie używaj smarów zawierających środki odtłuszczające i siarkowe, takie jak WD40) na osie frienda w miejscu:

  • sprężyn na ośce;
  • pomiędzy płytką mocującą, a krzywkami zewnętrznymi;
  • między krzywkami wewnętrznymi, a zakończeniem górnym cięgła głównego.

Użyj jak najdokładniejszego dozownika do smarowania, aby upewnić się, że wszystkie ruchome części są nasmarowane. Po nałożeniu smaru, sprawdź czy krzywki płynnie pracują na osi. W przypadku silnie zabrudzonych lub zakleszczonych krzywek, mechanik może wymagać więcej niż jednego smarowania. Uważaj, aby smarem nie ubrudzić taśmy. Zakończenie osi głównej i taśmę, możesz obłożyć papierem/gazetą lub owinąć w plastikową torebkę.

2) Zetrzyj nadmiar smaru za pomocą czystej szmatki lub papierowego ręcznika. Ten etap kończy proces smarowania. Twój mechanik jest już gotowy do przeprowadzenia oględzin.

czyszczenie i smarowanie mechanika DMM Dragon (źródło. dmmclimbing.com)

Przegląd stanu technicznego mechanika

Etapy inspekcji na przykładzie kości mechanicznej DMM Dragon.

Po wyczyszczeniu i nasmarowaniu kości mechanicznej nadszedł czas na przeprowadzenie oględzin. W tym celu będziesz potrzebować:

  • instrukcji użytkowania;
  • dobrego i dostatecznego oświetlenia np. latarki punktowej ledowej;
  • szkła powiększającego.

1)      Ustal datę produkcji mechanika

  • Aby ją określić spójrz na indywidualny numer seryjny znajdujący się na produkcie. Dwie pierwsze liczby oznaczają rok produkcji. Więcej o numerach seryjnych sprzętu DMM przeczytasz:

Numery seryjne produktów DMM

  • Podczas gdy okres używania wyrobów metalowych nie ma określonego limitu czasowego (dalsze użytkowanie wymaga pozytywnego przejścia kontroli), czas użytkowania taśmy może wynosić maksymalnie 10 lat od daty produkcji. W wypadku przekroczenia czasu użytkowania, taśmę musisz wymienić, oczywiście ma to sens, pod warunkiem sprawności całego mechanika.

2)      Test funkcjonalności (warto robić przed każdym użyciem)

  • Upewnij się, że krzywki działają płynnie w całym zakresie ruchu, powoli pociągając i zwalniając spust. Jeśli coś jest w nie porządku to wyczujesz nieregularne naprężenia sprężyny lub zaobserwujesz nieregularne składanie się krzywek.
  • Upewnij się, że po zwolnieniu spustu w dowolnej pozycji, krzywki powrócą do swojej naturalnej, całkowicie rozwiniętej pozycji.

3)      Krzywki

  • Sprawdź, czy krzywki są proste, wszystkie mają ten sam kształt i są bez deformacji;
  • sprawdź, czy na krzywkach nie ma zadziorów i uszkodzeń, które mogą spowodować szkody w innym sprzęcie lub wpłynąć na pewność instalacji w miejscu osadzenia;
  • sprawdź, czy nie ma żadnych ubytków lub zgnieceń na krzywkach, to może wskazywać na mocne obciążenie mechanika udarem i mieć wpływ na bezpieczne osadzenie,
  • sprawdź, czy krzywki swobodnie poruszają się na osi bez luzów i zacięć zarówno obrotowo jak i z niewielkim luzem poziomym;
  • sprawdź, czy krzywki nie są skorodowane – podczas wspinaczki w pewnych rejonach świata, np. nadmorskich klifach, nie odpowiednio czyszczone i konserwowane produkty z lekkich stopów mogą być podatne na korozję.

4)      Osie, płytki mocujące zewnętrzne i nity zakończeniowe

  • sprawdź, czy osie są proste (zgięte osie wskazują na duże obciążenie i utrudnią prawidłowe działanie krzywki);
  • sprawdź, czy boczne płytki, stanowiące zakończenie osi, są wolne od deformacji, pęknięć i ostrych krawędzi;
  • sprawdź, czy nity nie są uszkodzone lub obluzowane;
  • sprawdź, czy elementy stalowe nie mają śladów korozji.

5)      System spustowy

  • Sprawdź, czy linki cięgła spustowego są przymocowane do uchwytu spustu;
  • sprawdź, czy uchwyt spustu jest wolny od pęknięć;
  • sprawdź, czy linki i druty cięgła spustowego nie posiadają uszkodzeń, trwałego odkształcenia lub zagięć;
  • sprawdź, wszystkie połączenia i mocowania elementów systemu spustowego;
  • sprawdź działanie spustu, po pociągnięciu spustu krzywki powinny płynnie wracać do położenia początkowego;
  • Nieprawidłowe wygięcia i deformacje drutów w systemie spustowym można delikatnie wyprostować ręcznie. Należy jednak pamiętać, że ich wielokrotne zginanie może spowodować ich całkowite pęknięcie, wynikające ze zmęczenia materiału.
  • Sprawdź, czy nie ma korozji.

6)      Osłona cięgła głównego / trzonu

  • Sprawdź, czy osłona cięgła nie jest wykrzywiona lub nie ma trwałych odkształceń (dopuszczalne są nieznaczne zagięcia i odkształcenia cięgła głównego);
  • sprawdź, czy uchwyt spustowy nie zaciera się na osłonie cięgna;
  • sprawdź, czy zakończenie górne cięgna głównego jest nienaruszone;
  • sprawdź, zakończenie dolne cięgna głównego, które ułatwia trzymanie i jest miejscem kotwiącym dla taśmy głównej;
  • sprawdź, ten element pod kątem uszkodzeń i deformacji, a w szczególności pod kątem ostrych krawędzi które mogą uszkodzić taśmę.

7)      Pętla z Dyneemy

  • Powoli przesuwaj taśmę w dłoniach sprawdzając czy taśma nie ma nacięć, czy nie jest „zmechacona”, pofałdowana lub nie ma luźnych nici. Sprawdź także taśmę pod kątem działania promieni UV (może być wyblaknięta), silnych zabrudzeń lub uszkodzeń powstałych w wysokiej temperaturze (zeszklona powierzchnia, nadpalenia);
  • sprawdź, czy szew pętli nie jest uszkodzony;
  • jeśli Twój DMM Dragon pomyślnie przeszedł oględziny, nie jesteś jednak pewny co do taśmy to możesz ją wymienić.
Budowa Frienda DMM Dragon II (fot. dmmclimbing.com)
DMM Dragon II (fot. dmmclimbing.com)

Jeśli masz wątpliwości co do stanu mechanika, wycofaj go z użytkowania, a następnie skontaktuj się z producentem lub osobą posiadającą odpowiednie kwalifikacje do oceny stanu technicznego sprzętu. Firma DMM oferuje pełną obsługę serwisową produkowanych przez siebie mechaników obejmującą: czyszczenie, smarowanie, inspekcję oraz ewentualną wymianę wyeksploatowanych elementów np. pętli z Dyneemy. Więcej informacji można znaleźć na stronie: zwroty, serwis i naprawy.

 

Opracował: Dariusz Porada ©

w oparciu o: dmmclimbing.com

autor książki

Wspinaczka na własnej asekuracji w teorii i praktyce